Kopafbeelding

Google                                                                 
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
nieuws Van Haver tot Gort:

 

logo

Rekentraject van Haver tot Gort

De komende drie schooljaren zijn er 9 Vrijescholen die zich intensief bezig gaan houden met verbeteringen van het rekenonderwijs. Dit is een initiatief van de Vereniging van Vrijescholen waarbij de Begeleidingsdienst voor vrijescholen, Helicon, en het Freudenthal Instituut (onderdeel van de universiteit van Utrecht) actief betrokken zijn. Vanuit het landelijk platform Primair Onderwijs wordt geld ingezet om het rekenonderwijs in Nederland te verbeteren.

Ook op Vrijescholen is dit een warm aanbevolen gebied, temeer omdat er door inspectie en onze eigen “task-force” zwakke scholen wordt aangegeven dat met name de didactiek verbeterd kan worden.

 

Leerkrachtvaardigheden De aanpak is vooral gericht op het verbeteren van leerkrachtvaardigheden: - Verbetering van didactische vaardigheden van de leerkrachten - Verbetering van de schrijfvaardigheid waar het gaat om het verwoorden van doelen, het ontwerpen van perioden en lessen en het evalueren van resultaten - De bewustwording van leerkrachten m.b.t. de denkprocessen van leerlingen, het effect van eigen handelen op deze denkprocessen, het effect van materialen en aanbiedingsvormen op deze denkprocessen. - Het adequaat kunnen toepassen van bovengenoemde inzichten in de rekenlessen. - Het leren ontwerpen van specifiek voor het vrijeschool onderwijs interactief probleemgericht onderwijs waarbij grote uitdagende rekenproblemen aan de orde worden gesteld. - Vrije School onderwijs benutten als mogelijkheid om projectmatig te werken. Project kommagetallen Een voorbeeld hiervan is het project kommagetallen dat o.l.v. Ine Meijers en de projectgroep HavER uitgevoerd is in de vijfde klas van de Vrijeschool Driebergen. Zowel voor de leerkracht als de kinderen was dit een enthousiasmerend project! Meester Henk: ’’ Mijn ervaring met dit project is heel positief. Als ik het zelf had moeten doen, had ik een schema op het bord gezet en uitgelegd dat je 1/10 ook kunt schrijven als 0,1 enz. enz. Nu hadden de kinderen iets in handen waardoor het meer concreet werd, beter doordacht en dus minder abstract. Er ontstond echt begrip en ze konden zelf met het materiaal aan de slag. Bij een later onderzoekje bleek de kennis nog steeds goed aanwezig en deden zich geen problemen voor, zelfs niet bij de zwakkere kinderen! Van haver tot gort Het project Rekenen is gestart met de naam: van Haver tot Gort. Deze raadselachtige naamgeving vraagt enige uitleg. HaVer staat voor: Handig Verstandig en Effectief Rekenen. Dit is de naam van een projectgroep die in 2007 is gestart met als doel te onderzoeken hoe het rekenonderwijs verbeterd kan worden. Hieruit voorvloeiend is nascholing voor leerkrachten ontwikkeld, die al door voor een groep scholen in het Noorden van het land gegeven wordt. De opzet voor deze werkwijze vormt de basis van het vrijeschool traject. Daarvoor is een nieuwe naam verzonnen: Gort= Goed onderwijskundig rekentraject. Tijdens landelijke scholingsbijeenkomsten wordt de didactische vaardigheid van de betrokken leerkrachten vergroot. Het is de bedoeling dat deze “trekkers’’ de opgedane kennis verder invoeren in de eigen school. Daarbij kan de school gebruik maken van de kennis van implementatieprocessen van de Begeleidingdienst voor vrijescholen. Ook bieden we ondersteuning bij het invoeren van leerlijnen en leerinhouden, waar deze in de school nog niet voldoende concreet zijn. Het traject heeft een looptijd van drie jaren. In de loop van het eerste jaar zullen we u vanaf deze plaats op de hoogte houden over de voortgang van het werk! Wim Oosterhuis (projectleider)